ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Η « ΜΕΛΑΣ ΕΛΑΙΟΥΡΓΙΑ ΕΠΙΔΑΥΡΙΑΣ Γης » εκτός από παραγωγική, εμπορική και εξαγωγική μονάδα που είναι, πλαισιώνει τις δραστηριότητές της γύρω από το ελαιόδεντρο με εκπαιδευτικές, επιστημονικές, περιβαλλοντικές, μεταποιητικές, τουριστικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες που συμβάλλουν στη μετάδοση της γνώσης και της τέχνης γύρω από το δέντρο της ελιάς σε ένα καλλιτεχνικό, λειτουργικό και βιωματικό τρόπο.

Εκπαιδευτικές

Ως επισκέψιμη μονάδα όλες τις εποχές του έτους, ακόμα και την περίοδο λειτουργίας του ελαιοτριβείου ( Νοέμβριος, Δεκέμβριος, Ιανουάριος, Φεβρουάριος) δέχεται επισκέψεις από ομάδες με εκπαιδευτικό ενδιαφέρον, με ενεργό συμμετοχή σε περιβαλλοντικά προγράμματα, δημόσιων-ιδιωτικών σχολείων και εκπαιδευτηρίων,συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην μετάδοση της γνώσης στις επόμενες γενεές επιστημονικά με έμπνευση και αγάπη .

Επιστημονικές

Ως επισκέψιμη μονάδα όλες τις εποχές του έτους, ακόμα και την περίοδο λειτουργίας του ελαιοτριβείου ( Νοέμβριος, Δεκέμβριος, Ιανουάριος, Φεβρουάριος ), δέχεται επισκέψεις από ομάδες με επιστημονικό ενδιαφέρον, με ενεργό συμμετοχή σε προγράμματα έρευνας και τεχνολογίας,εκπαιδευτηρίων και τεχνολογικών ιδρυμάτων.

Επιστημονικές

Ως επισκέψιμη μονάδα όλες τις εποχές του έτους, ακόμα και την περίοδο λειτουργίας του ελαιοτριβείου ( Νοέμβριος, Δεκέμβριος, Ιανουάριος, Φεβρουάριος ), δέχεται επισκέψεις από ομάδες με επιστημονικό ενδιαφέρον, με ενεργό συμμετοχή σε προγράμματα έρευνας και τεχνολογίας,εκπαιδευτηρίων και τεχνολογικών ιδρυμάτων.

Περιβαλλοντικές

Ως επισκέψιμη μονάδα όλες τις εποχές του έτους, εκτός από την περίοδο λειτουργίας του ελαιοτριβείου, συμμετέχει σε προγράμματα, ημερίδες και παρουσιάσεις θεμάτων και εργασιών σχετικών με το περιβάλλον,τον ελαιώνα ως οικοσύστημα,τις σύγχρονες καλλιέργειες και το ελαιόλαδο, ως τοπικό και εθνικό προϊόν.

Παραγωγικές

Ως επισκέψιμη μονάδα όλες τις εποχές του έτους,ακόμα και την περίοδο λειτουργίας του ελαιοτριβείου ( Νοέμβριος, Δεκέμβριος, Ιανουάριος, Φεβρουάριος ), δέχεται επισκέψεις από ομάδες με παραγωγικό ενδιαφέρον, με επισκέψεις γεωργικών σχολών και ομάδων παραγωγών από την Ελλάδα και το Εξωτερικό.

Τουριστικές

Ως επισκέψιμη μονάδα όλες τις εποχές του έτους, ακόμα και την περίοδο λειτουργίας του ελαιοτριβείου ( Νοέμβριος, Δεκέμβριος, Ιανουάριος, Φεβρουάριος ), δέχεται επισκέψεις από ομάδες με τουριστικό ενδιαφέρον, με ενεργό συμμετοχή σε προγράμματα εναλλακτικού τουρισμού και τεχνικές επισκέψεις παραγωγικών μονάδων όπως οινοποιεία, ελαιουργεία κλπ

Εικαστικές

Ο ελαιώνας εμφανίζεται σε διαφορετικά εικαστικά θέματα.

Η θρησκευτική θεματική είναι ιδιαίτερα σημαντική και έχει σχέση με τα Πάθη του Ιησού Χριστού και το Όρος των Ελαιών.

Η ζωγραφική του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης παρουσιάζει συχνά αυτήν την ώρα της ικεσίας και κατανυκτικής προσευχής του Ιησού πριν από την σύλληψη και τη σταύρωσή του.Ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο είναι αυτό του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου.Πρόκειται για μια ελαιογραφία σε πανί που χρονολογείται μεταξύ 1590 και 1595 και απεικονίζει τον Ιησού την ώρα της κατανυκτικής προσευχής με το πρόσωπο στραμμένο σε άγγελο που κρατάει ένα δισκοπότηρο. Τα δένδρα του ελαιώνα είναι διάσπαρτα και μεμονωμένα, σαν να υποχωρούν μπροστά στην ένταση του θείου δράματος και τη δύναμη της ικεσίας που απευθύνει ο Χριστός προς τον ουρανό, σε ένα φόντο βαθύ μπλε με κυανόφαια σύννεφα που προμηνύουν αυτά που θα ακολουθήσουν.

Ο Βαν Γκογκ ζωγραφίζει δεκαπέντε από τα σημαντικά ύστερα έργα του έχοντας ως κύριο θέμα του τους ελαιώνες της Προβηγκίας.

Ο Ματίς, ένας από τους πιο σημαντικούς ζωγράφους του μοντερνισμού, μας δίνει ένα σχέδιο, στο οποίο απεικονίζεται η Πασιφάη να αγκαλιάζει μία ελιά.Πρόκειται για ένα έργο που για πρώτη φορά αποδίδει στην ελιά και τον ελαιώνα το βαθύ και συνάμα μελαγχολικό ερωτικό στοιχείο του τοπίου.

Αρκετοί έλληνες ζωγράφοι ασχολήθηκαν με τον ελαιώνα και είναι δύσκολο να τους αναφέρει κανείς όλους . Πολλοί από αυτούς αφιέρωσαν μεγάλο μέρος του έργου τους στη ζωγραφική απεικόνιση του ελαιώνα.

Ο Θεόφιλος, με απλά μέσα καταφέρνει να δημιουργήσει την αίσθηση της αμεσότητας και της καθημερινότητας, αναδεικνύοντας τη μεγάλη αξία που έχει η ελιά για τη ζωή και την οικονομία του τόπου. Η αναγνώριση του Θεόφιλου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μετά την “ανακάλυψή ” του από τον σημαντικό συλλέκτη και ιστορικό τέχνης Στρατή Ελευθεριάδη (Teriade), έφερε τον ελληνικό ελαιώνα και την αγροτική ζωή στο προσκήνιο της σύγχρονης τέχνης.

Η διαρκής έμπνευση του ιερού αυτού δένδρου εξακολουθεί να διεγείρει μικρούς και μεγάλους καλλιτέχνες, γλύπτες, χαράκτες και ζωγράφους.

Κάποιοι από αυτούς τους μικρούς, ίσως και άσημους, έχουμε την τύχη κατά καιρούς να φιλοξενούμε στον εκθεσιακό μας χώρο.

Άλλωστε η ίδια, η ταπεινή και σεμνή παρουσία του ιερού αυτού δένδρου διδάσκει στον άνθρωπο την ταπείνωση και αναδεικνύει μεγάλο τον ταπεινό και μικρό τον υπερήφανο.